Nordnorsk krigshistorie formidlet gjennom dans

Nordnorsk krigshistorie formidlet gjennom dans

2017-05-05

FacebookGoogleLinkedInTwitter

Nordnorsk krigshistorie formidlet gjennom dans

Dansekunstner Simone Grøtte har medvirket i en rekke produksjoner siden hun gikk ut fra NDH i 2007. De siste årene har hun jobbet mer og mer skapende, og til sommeren viser hun danseforestillingen GLEMT under Festspillene i Nord-Norge.

Nordnorsk krigshistorie formidlet gjennom dans

Simone forklarer at hun i danseforestillingen utforsker identitet og tilhørighet gjennom den nordnorske krigshistorien.

- Kort fortalt er GLEMT nordnorsk krigshistorie formidlet gjennom moderne dans. I forestillingen inviteres publikum inn i scenerommet til en nær opplevelse formidlet gjennom dans, objekter og autentiske lydopptak fra en fortiet fortid. Felles for mine produksjoner er at de bærer sterkt preg av min nordnorske og samiske bakgrunn, og jeg synes det er spennende å utforske hvordan det som utgangspunkt kan si noe universelt om identitet og tilhørighet.

 

Hun initierte selv samarbeidet med Festspillene i Nord-Norge, og produksjonen har mottatt støtte fra både Norsk Kulturråd, Fond for Lyd og Bilde, Spenn.no, Fond for utøvende kunstnere og Dansearena nord. Som så mange andre dansekunstnere har hun mange roller i prosjektet og er involvert i flere ledd av produksjonen. I GLEMT står hun for idé, regi og koreografi, i tillegg er hun produsent.


- Arbeidet med GLEMT har pågått i noen år nå. Jeg bruker alltid lang tid i planleggingsfasen som innebærer mye research og forarbeid. Da føles det ekstra godt å kunne dykke ned i det kreative arbeidet og de fysiske prosessene fram mot premiere i juni. Medvirkende i GLEMT er fem dansere og vi har allerede gjennomført et forprosjekt i Oslo. Prøveperioden videre er i mai og juni på residens ved Dansearena nord i Hammerfest.

 

   

Foto: Roger Albrigtsen.                                                          Promobilde GLEMT. Foto: Mariell Amelie Lind Hansen.

 

10 år som profesjonell dansekunstner
Etter at hun fullførte sin bachelorgrad i dans og pedagogikk ved Norges dansehøyskole i 2007 reiste hun til Australia for å trene der i noen måneder. Tilbake i Norge medvirket hun som danser i ulike produksjoner før hun etter hvert begynte å produsere egne forestillinger. Hun står bak produksjoner som Reindans - Boazodánsa, Northern Soul og den kritikerroste forestillingen Mannen som stoppa hurtigruta, en samproduksjon med Hålogaland Teater. 

Hun forklarer at hun tidlig tok et bevisst valg om å bli profesjonell dansekunstner, og at den kreative trangen og behovet for å skape etter hvert ble sterkere.
- Jeg begynte å danse sent, da det ikke fantes et dansetilbud i den lille bygda der jeg vokste opp. Dette gjorde at jeg på mange måter alltid følte at jeg hang etter når det kom til det dansetekniske. Fordelen har vært at jeg tidlig tok et bevisst valg om å bli dansekunstner og begynte å skape materiale selv, noe jeg var pent nødt til dersom jeg skulle få muligheten til å danse. Den kreative trangen bar jeg med meg videre gjennom utdanning, og etter noen år som frilans danser vokste dette behovet seg bare sterkere og sterkere. Siden har jeg lært å stole på denne delen av meg selv, og på den måten sett at det ikke alltid handler om høye ben, eller hvem som lærer koreografien raskest. Samtidig er det naturligvis viktig å ha teknikken som en god base. 

 

Dansekunstner Simone Grøtte. Foto: Herman Rundberg. 

Ser etter særpreg og engasjement
Som koreograf er det flere faktorer Simone ser etter når hun skal velge ut dansere til produksjoner. Hun oppfordrer unge dansekunstnere til å utfordre seg selv og til å finne ut hva som er ens styrke.
- Når jeg velger ut dansere til mine produksjoner er det ofte gjennom egne auditions. Da er jeg interessert i dansere med særpreg, personlighet og engasjement. Tør å utfordre deg selv og finn ut hva som gjør deg spesiell som dansekunstner. Vis at du er dedikert, imøtekommende og interessert i tema. For meg er personligheten til en danser like viktig som det fysiske, derfor har jeg som regel opptil flere intervjurunder før jeg engasjerer noen. Det handler om å være tålmodig, ikke gi opp, tørre å drite seg ut, ha humor i det man gjør og være hyggelig mot folk rundt deg. Det slår aldri feil! 

Hun avslutter med å påpeke de mange mulighetene man har som dansekunstner i Norge i dag.
- Dansemiljøet i Norge i dag opplever jeg som veldig spennende, med mange interessante dansekunstnere som har mye på hjertet. Det virker som det generelt er mange muligheter, flere arenaer og ulike samarbeid i bransjen, samt en økt interesse for dans blant publikum. 

Hovedfoto: Ingun Mæhlum.

 

Har du spørsmål?

Postadresse
Norges dansehøyskole,
PO. BOX 2956 Tøyen
0608 Oslo

Besøksadresse
Borggata 7
0650 Oslo

Cookies